Bardzo popularna w ostatnim czasie praca projektem edukacyjnym wyzwala w dzieciach naturalną aktywność, pobudza do samodzielnych poszukiwań, stwarza sytuacje, w których to właśnie uczeń jest w centrum w procesie nauczania -uczenia się. Przedstawiam projekt edukacyjny dla klas zerowych.
Opracowała:
Małgorzata Swędrowska
SSP
nr 1 STO Poznań
Uczestnicy: klasy 0a, 0b, 0c SSPnr1 STO
Czas przygotowań 15 X do 8 XI 2005r.
Termin prezentacji: od 9 XI do 20 XI
Odbiorcy nauczanie początkowe
Miejsce prezentacji: hol szkoły, sala muzyczna
Osoby odpowiedzialne: wychowawcy klas i uczniowie
Źródła informacji: Encyklopedie, przewodniki po Poznaniu, Internet, mapy, foldery, zbiory biblioteki szkolnej oraz biblioteczek domowych, videoteka, zbiór fotografii wykonanych przez dzieci podczas spaceru po Poznaniu, wywiady
Formy prezentacji: Wystawa plakatów informacyjnych o najważniejszych zabytkach Poznania, scenografia tematyczna do inscenizacji legend, recytacja wierszy, zespołowe prace plastyczne – Ratusz i kamieniczki.
Ocena pracy uczniów, grup, przy realizacji projektu, ocena wkładu pracy, samoocena – huśtawka odczuć: satysfakcja-niezadowolenie.
Uczniowie dopinają do odpowiedniej szalki kartki z narysowanymi własnymi odczuciami. Ostatecznie następuje „odczytanie” wypowiedzi, zastanowienie się nad powodem przeciągnięcia jednej z szalek, wyciągnięcie wniosków.
Cele główne:
- Zorganizowanie szkolnej uroczystości dla nauczania początkowego z okazji Dnia Niepodległości.
- Rozbudzanie postaw patriotycznych.
- Poszerzanie wiedzy o Poznaniu jako o naszej małej i najbliższej ojczyźnie.
- Integracja społeczności klas drugich podczas przygotowań do prezentacji projektu oraz całego nauczania początkowego w czasie pokazu wyniku końcowego.
Cele szczegółowe:
- Uczeń zbiera informacje o zabytkach Poznania.
- Korzysta z przewodników, encyklopedii, map, folderów; rozwijając umiejętność poszukiwania, porządkowania
i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
- Rozwija poczucie odpowiedzialności za realizację powierzonych zadań w zespole.
- Efektywnie współpracuje w grupie.
- Prezentuje zadania zespołu.
Zadania
Klasa 0a
- montaż słowno-muzyczny o Poznaniu,
- inscenizacja legendy pt. „ Król kruków”
- wykonanie scenografii i rekwizytów do przedstawienia,
Klasa 0b
- inscenizacja legendy o poznańskich koziołkach,
- spacer po Poznaniu poprzez prace plastyczne uczniów,
- dekoracja wystawy o najważniejszych zabytkach Poznania,
- wykonanie przestrzennego Ratusza oraz kamieniczek Starego Rynku (współpraca z II c).
Klasa 0c
- recytacja wierszy patriotycznych,
- spacer po Poznaniu poprzez prace plastyczne uczniów,
- dekoracja wystawy o najważniejszych zabytkach Poznania,
- wykonanie przestrzennego Ratusza i kamieniczek starego Rynku (współpracaz II b).
nadesłała Małgorzata Swędrowska
SSPnr1 STO Poznań